IKUTILAH BLOG INI SETIAP HARI. PENA AKAN CUBA UNTUK POST (UPDATE) SEGALA KERATAN BERITA YANG BERKAITAN DENGAN MASYARAKAT SIAM KITA INI. BUAT MASA SEKARANG, PENA HANYA AKAN POST KERATAN BERITA LAMA-LAMA TERLEBIH DAHULU. WALAU BAGAIMANAPUN, HARAP BERSABAR JE UNTUK MENDAPAT KERATAN BERITA YANG TERKINI.

Monday, January 10, 2011

Masyarakat Siam Kedah Diingat Usah Digula-gulakan

KUALA NERANG: Pegawai Hal Ehwal Masyarakat Siam Kedah, Boon Som Inong mengingatkan kira-kira 25,000 masyarakat Siam di negeri ini yang layak mengundi supaya memangkah calon Barisan Nasional (BN), Sabtu ini.

Katanya, beliau sudah membuat tinjauan di beberapa perkampungan masyarakat Siam terutama di Naka, Pedu, Baling, Pendang dan Sik sejak beberapa hari lalu bagi mengingatkan mereka supaya tidak digula-gulakan pembangkang.

Beliau berkata, menjelang Sabtu ini pelbagai taktik kotor akan dilakukan parti pembangkang, oleh itu adalah perlu mereka diberi ingatan supaya tidak tertipu.

"Kita faham masyarakat yang tinggal di pedalaman selalunya akan dipujuk dan dirayu hingga saat akhir pihak tertentu untuk kepentingan parti pembangkang dengan tujuan memancing undi.

"Masyarakat Siam perlu ingat mereka sudah mendapat banyak nikmat menerusi kerajaan BN dan sokongan perlu terus diberi kepada kerajaan sedia ada," katanya ketika mengadakan pertemuan dengan kira-kira 300 masyarakat Siam di Kampung Lamdin, di sini, semalam.

Beliau berkata, masyarakat Siam di negara ini tidak pernah dipinggirkan dan mereka mempunyai hak sama dengan kaum lain serta tidak pernah bezakan kerajaan.

"Jika kaum lain mendapat subsidi, petani Siam juga dapat subsidi, jika di kampung Melayu yang bersebelahan dengan perkampungan Siam mendapat kemudahan infrastruktur termasuk jalan raya hingga ke ceruk kampung, perkampungan Siam juga mendapat kemudahan sama.

"Masyarakat Siam juga menerima pelbagai bantuan daripada kerajaan sama seperti kaum lain termasuk bantuan persekolahan dan adalah tidak wajar jika mereka tidak tahu membalas budi kerajaan," katanya.

Beliau berkata, satu ketika dulu memang ada segelintir masyarakat Siam berada di atas pagar.

Sumber: http://www.bharian.com.my/Current_News/ ... index_html; 6 Mac 2008

No comments:

Post a Comment