IKUTILAH BLOG INI SETIAP HARI. PENA AKAN CUBA UNTUK POST (UPDATE) SEGALA KERATAN BERITA YANG BERKAITAN DENGAN MASYARAKAT SIAM KITA INI. BUAT MASA SEKARANG, PENA HANYA AKAN POST KERATAN BERITA LAMA-LAMA TERLEBIH DAHULU. WALAU BAGAIMANAPUN, HARAP BERSABAR JE UNTUK MENDAPAT KERATAN BERITA YANG TERKINI.

Tuesday, January 4, 2011

Perayaan Kathina Disambut Meriah Masyarakat Siam

KAMPUNG TERBAK – perayaan Kathina atau dalam bahasa Thai, iaitu Thod Kathin disambut meriah olehmasyarakat Siam selepas ritual Phansa, di Wat Cheng Buddhavas di sini, semalam.

Perayaan Kathina dipeayaan ada hubung kait dengan ritual Phansa yang dilakukan selama tiga bulan yang yang meliputi sambutan secara persendirian dan juga beramai-ramai.

Perayaan itu merupakan perayaan terbesar dan dan disanjung tinggi terutama kepada individu yang menjadi penganjur kepada perayaan ersebut.

Pengerusi Persatuan Masyarakat Siam Kelantan, Eh Chot Cha Chan berkata, perngisian perayaan Kathina ialah memuliakan dan memberipenghormatan tertinggi kepada sami Buddha apabila orang amai memberi sumbangan kepada mereka dalam bentuk Ciwon (set kain kuning sami), alat kelengkapan dan wang.

Katana, kemuncak perayaan ini ialah perarakan mengelingi angunan bod (bangunan paling utama dan suci dalam wat) sebanyak tiga pusingan membawa peralatan set ain kuning sami, alat kelengkapan dan wang yang digubah alam pelbagai corak menyerupai pokok bunga yang berwarna-warni.

Duit yang dihias sepert pkok bunga natara pengormatan masyarakat kepada sami Buddha di sesebuah wat.

Sumber: Sinar Harian; sinar@tumpat; Ahad 4 November 2007; K6)  

No comments:

Post a Comment