IKUTILAH BLOG INI SETIAP HARI. PENA AKAN CUBA UNTUK POST (UPDATE) SEGALA KERATAN BERITA YANG BERKAITAN DENGAN MASYARAKAT SIAM KITA INI. BUAT MASA SEKARANG, PENA HANYA AKAN POST KERATAN BERITA LAMA-LAMA TERLEBIH DAHULU. WALAU BAGAIMANAPUN, HARAP BERSABAR JE UNTUK MENDAPAT KERATAN BERITA YANG TERKINI.

Thursday, December 30, 2010

Julukan Serambi Mekah Patut Diubah Serambi Siam

Saudara Pengarang,


SAYA berpendapat nama julukan Serambi Mekah yang diberikan kepada Kelantan adalah tidak tepat. Lebih tepat sekiranya Kelantan diberi julukan Serambi Siam. Kelantan bukan sahaja jiran terdekat negara Thai, tetapi menurut sejarah negeri Kelantan pernah diperintah oleh kerajaan Siam sebelum dirampas pihak Britian; yang menjajah negeri-negeri Melayu kira-kira 450 tahun yang lalu.


Bukti yang menunjukkan negeri Kelantan merupakan Serambi Siam ialah terdapat tiga patung Buddha yang kedua terbesar di dunia. Patung-patung tersebut bukan sahaja menjadi kemegahan negeri Kelantan untuk menarik pelancong dalam dan luar negara, tetapi turut berfungsi sebagai pusat penyebaran agama Buddha.


Menurut berita bergambar yang penulis baca dalam Utusan Malaysia pada 30 Julai 2001, patung-patung baring tersebut boleh dilihat di Wat Phothivihan di Kampung Jambu. Yang kedua adalah patung duduk yang terdapat di Wat Siam di Kampung Jabakar. dan yang ketiga adalah patung berdiri, yang terletak di Kampung Terbok. Semuanya di jajahan Tumpat. - IDRIS BAKAR, Taiping.  


Sumber: Utusan Malaysia (Ruangan Forum) pada 8 Ogos 2001 m/s 10

No comments:

Post a Comment