IKUTILAH BLOG INI SETIAP HARI. PENA AKAN CUBA UNTUK POST (UPDATE) SEGALA KERATAN BERITA YANG BERKAITAN DENGAN MASYARAKAT SIAM KITA INI. BUAT MASA SEKARANG, PENA HANYA AKAN POST KERATAN BERITA LAMA-LAMA TERLEBIH DAHULU. WALAU BAGAIMANAPUN, HARAP BERSABAR JE UNTUK MENDAPAT KERATAN BERITA YANG TERKINI.

Thursday, December 30, 2010

Songkran dan Loy Krathong Disenaraikan Dalam Kalendar Pelancongan

KANGAR, 1 Jan (Bernama) -- Songkran dan Loy Krathong, dua pesta yaang disambut setiap tahun oleh masyarakat keturunan Siam disenaraikan dalam kalender pelancongan Perlis mulai tahun ini.

Pengerusi Persatuan Siam Malaysia cawangan Perlis, Siw Chun a/p Eam menyifatkan penyenaraian itu sebagai hadiah tahun baru 2001 kepada kaum itu di negeri ini

Mengikut jadual, Songkran akan diadakan pada 13 April ini manakala Loy Krathong pada November.

Songkran atau pesta menyimbah air pada asasnya bertujuan mengingati kebebasan bumi daripada ancaman kemarau manakala Loy Krathong diadakan bagi memohon keberkatan para dewa dalam meneruskan kehidupan.

 Bagaimanapun kedua-dua pesta itu kini tidak lagi dilihat sebagai acara keagamaan sebaliknya sebagai festival masyarakat negeri ini, katanya di sini hari ini.

Sumber: BERNAMA, January 01 , 2002 18:23PM

No comments:

Post a Comment