IKUTILAH BLOG INI SETIAP HARI. PENA AKAN CUBA UNTUK POST (UPDATE) SEGALA KERATAN BERITA YANG BERKAITAN DENGAN MASYARAKAT SIAM KITA INI. BUAT MASA SEKARANG, PENA HANYA AKAN POST KERATAN BERITA LAMA-LAMA TERLEBIH DAHULU. WALAU BAGAIMANAPUN, HARAP BERSABAR JE UNTUK MENDAPAT KERATAN BERITA YANG TERKINI.

Thursday, December 30, 2010

Perlis Cadang Wujudkan Perkampungan Thailand

KANGAR 22 Okt. -- Kerajaan negeri bercadang mewujudkan sebuah perkampungan Thailand di sini untuk mengetengahkan budaya dan kehidupan masyarakat Siam, terutamanya kepada pelancong.

Menteri Besar, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, kebudayaan dan kehidupan masyarakat Siam masih banyak yang belum ditonjolkan walaupun berpotensi untuk menarik pelancong.

Menurutnya, pelancong yang berkunjung ke negeri ini boleh melawat perkampungan Thailand tersebut untuk mendalami keunikan kebudayaan kaum minoriti itu.

Katanya, beberapa kampung yang didiami oleh masyarakat Siam di negeri ini didapati sesuai untuk dijadikan sebagai perkampungan Thailand. 'Tarian rambong merupakan antara tarian yang popular di kalangan masyarakat Siam tetapi masih agak asing bagi penduduk negara ini serta pelancong,' katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis perasmian penutup Program Kepimpinan Belia Siam peringkat negeri Perlis anjuran bersama Jabatan Belia dan Sukan peringkat negeri Perlis dan majlis Belia negeri dengan kerjasama Persatuan Siam Malaysia cawangan Perlis di sini, petang semalam.

Turut hadir ialah yang Dipertua Persatuan Siam Malaysia cawangan Perlis, Siw Chun a/p Eam dan Penolong Pengarah Belia dan Sukan Negeri Perlis, Fadzil Yahya.

Seramai 100 belia Siam dari seluruh negeri ini menyertai program sehari itu. Shahidan berkata, perkampungan Thailand tersebut akan menjadikan salah satu produk pelancongan baru negeri ini.

Dalam pada itu, beliau berkata, belia-belia Siam perlu memberi sokongan padu kepada kepimpinan kerajaan sekarang bagi menjamin kehidupan mereka pada masa depan.

Menurutnya, kerajaan selama ini sentiasa memberi perhatian terhadap masyarakat Siam, termasuk di kalangan belia bagi memastikan mereka tidak terpinggir dalam arus pembangunan.

Pada masa yang sama, shahidan menyarankan belia-belia Siam meningkatkan tahap pendidikan serta berfikiran lebih terbuka bagi memastikan mereka dapat bersaing dengan bangsa-bangsa lain.

-- Utusan Malaysia, Ruangan Utara, 23 Oktober 2001, ms. 26 

1 comment: