IKUTILAH BLOG INI SETIAP HARI. PENA AKAN CUBA UNTUK POST (UPDATE) SEGALA KERATAN BERITA YANG BERKAITAN DENGAN MASYARAKAT SIAM KITA INI. BUAT MASA SEKARANG, PENA HANYA AKAN POST KERATAN BERITA LAMA-LAMA TERLEBIH DAHULU. WALAU BAGAIMANAPUN, HARAP BERSABAR JE UNTUK MENDAPAT KERATAN BERITA YANG TERKINI.

Thursday, December 30, 2010

Pesta Songkran Memperkenalkan Satu Acara Baru

PADANG BESAR, 11 April -- Pesta Songkran tahun ini memperkenalkan cara baru berupa Pertandingan Warga Usia Emas Sihat sebagai satu penghormatan kepada golongan tua.

Pengerusi Persatuan Siam Malaysia (PSM) Perlis, Siw Chun a/p Eam berkata, pertandingan itu akan memilih seorang penduduk paling tua tetapi sihat di kalangan orang Siam di Perlis.

Tidak mustahil pertandingan ini kelak menemui salah seorang warga tua berusia lebih 100 tahun dan sihat masih hidup di negeri ini, katanya yang juga Pengerusi Penganjur pesta ini ketika ditemui meninjau persiapan mengadakan pesta tersebut di Kampung Kubang Tiga dekat sini hari ini.

Siw Chun yang juga Setiausaha Agung PSM Kebangsaan menambah, Kampung Kubang Tiga yang mempunyai kira-kira 1,000 penduduk berketurunan Siam diberi penghormatan menjadi tuan rumah pada pesta kali ini.

Menurutnya, bermula tahun 2001 ini Pesta Songkran yang disambut secara besar-besaran di Perlis dimasukkan dalam Kalender Pelancongan Negeri.

Katanya, selain Perlis, negeri Kedah, Perak dan Kelantan juga turut memasukkan perayaan berkaitan dalam kalender pelancongan masing-masing.

Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim dijangka melancarkan acara sambutan peringkat negeri pada 13 April ini bersamaan bulan lima mengikut kalender Siam yang merupakan hari pertama Tahun Baru Siam.

Sumber: Utusan Malaysia (Edisi Utara), April 12, 2002. 

No comments:

Post a Comment