IKUTILAH BLOG INI SETIAP HARI. PENA AKAN CUBA UNTUK POST (UPDATE) SEGALA KERATAN BERITA YANG BERKAITAN DENGAN MASYARAKAT SIAM KITA INI. BUAT MASA SEKARANG, PENA HANYA AKAN POST KERATAN BERITA LAMA-LAMA TERLEBIH DAHULU. WALAU BAGAIMANAPUN, HARAP BERSABAR JE UNTUK MENDAPAT KERATAN BERITA YANG TERKINI.

Thursday, December 30, 2010

Dua Perkampungan Masyarakat Siam Dijadikan Homestay

TUMPAT – Dua perkampungan masyarakat Siam di Kelantan akan dijadiakn pusat pelancongan berkonsep homestay bagi membolehkan pelancong dalam dan luar negara melihatkan kebudayaan masyarakat itu secara lebih dekat.

Pengerusi Persatuan Masyarakat Sia Kelantan, Eh Chot Cha Chan berkata, dua perkampungan masyarakat Siam itu ialah di Kapung Teresek, Pasir Mas dan di Kampung Jubakar Darat di sini.

“Di dua perkampungan ini pelancong akan melihat keunikan budaya kami serta dapat merasai keharmonian kaum yang terdapat di Malaysia,” katanya kepada Bernama di sini, semalam.

Kemaril, Pengurus Besar Majlis Tindakan Pelancongn Kelantan, Sulaiman smail meminta masyarakat di Kelantan memperkenalkan pusat pelancongan berkonsep homestay bago membolehkan pelancong melihat kebudayaan masyarakat itu di negara ini.

Sulaiman berkata, Kelantan, terutamanya di Tumpat mempunyai banyak wat Buddha yang terkenal di dunia kerana terdapat patung Buddha gergasi iaitu “sleeping Buddha” dan “sitting Buddha” yang boleh menjadi tarikan terutama ke perkampungan itu.

Eh Chot berkata pemilihan Kampung Teresek ialah kerana selain terletak di tepi Sungai Kelantan, penduduk kampong itu juga aktif dalam kegiatan seni budaya Siam manakala Kampung Jubakar Darat pula dipilih kerana terdaat patung-patung gergasi Buddha di sekitar kampong itu.

“Di Kampung Teresek pelancong boleh melihat persemahan menora, rodat, dan tarian tradisi kami. Paling meriah apabila pelancong datang pad asetiap 13 April kerana mereka dapat melihat dan merasai sendiri kemeriahan pesta Songkran,” katanya.

Beliau berkata, dua perkampugan itu akan dimasukkan dalam kalendar pelancongan bagi menarik seberapa ramai pelancong malawat neger ini.

Mengenai sambuatn pesta Songkran semlam, Eh Chot berkata lebih 20,000 pengunjung datang ke Wat Sukhontharam di sini kelmarin untuk menyaksikan perayaan itu dan ia adalah jumlah kehadiran paling besar setakat ini. – BERNAMA


                        Sumber: Sinar Harian; Ahad 15 April 2007; N7

No comments:

Post a Comment